Seminarium ,,Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw i etyka w biznesie - perspektywa praktyczna i teoretyczna"

SEMINARIUM

„Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw  i etyka w biznesie - perspektywa praktyczna i teoretyczna " odbędzie się dnia 23 maja 2016 r.

w siedzibie Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach przy ul. Opolskiej 15            o godzinie 17.00.

AGENDA SEMINARIUM:

 

17:00-17:10

Powitanie uczestników

17:10-17:25

Aleksandra Kuzior -  Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw - między zobowiązaniami moralnymi a PR-em

17:25-17:35

Dyskusja

17:35-17:50

Adrian Piekacz - Etyczny lider sektora "makro" - wyzwania i możliwości (perspektywa własnych doświadczeń)

17:50-18:00

Dyskusja

18:00-18:15

Maria Wojtas-Klima - Realia stosowania CSR - korzyści i zagrożenia na przykładzie przedsiębiorstwa z grupy MSP

18:15-18:25

Dyskusja

18:25-18:40

Violetta Stelmach - "Marka osobista" jako nierozłączny element etyki w biznesie na przykładzie jednoosobowej działalności gospodarczej

18:40-18:50

Dyskusja

18:50-19:00

Podsumowanie i zakończenie

Wszyscy prelegenci są członkami Śląskiego Centrum Etyki Biznesu i Zrównoważonego Rozwoju.

 

                                                           INFORMACJE DOTYCZĄCE                                                                                    REFERATÓW:

 

Referat 1

godzina:

17:10-17:25

Prof. PŚ dr hab. Aleksandra Kuzior – prezes Śląskiego Centrum Etyki Biznesu
i Zrównoważonego Rozwoju, kierownik Katedry Stosowanych Nauk Społecznych Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej:

 

TEMAT: Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw - między zobowiązaniami moralnymi a PR-em.

 

W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie ideą CSR . Jednakże dotychczasowe badania pokazują, że MŚP podejmują działania raczej doraźne, z kolei zaangażowanie dużych firm
i korporacji w działania CSR jest większe, jednak motywacją do działań społecznie odpowiedzialnych jest budowanie wizerunku firmy, opłacalność ekonomiczna, uzyskanie przewagi konkurencyjnej.  Chociaż komunikowanie CSR jest ważne, warto zwrócić uwagę na podstawowe założenia, czyli zobowiązania moralne wobec szerokiej grupy interesariuszy. Budowanie pozytywnego wizerunku nie powinno być przesłanką do działań, lecz rezultatem działań społecznie odpowiedzialnych, wynikających z pobudek moralnych. Te aspekty CSR zostaną omówione w referacie.

 

Referat 2

godzina:

17:35-17:50

Adrian Piekacz (Dyrektor ds. Operacyjnych i Ekonomicznych - Pion Prezesa Zarządu, Advicom Spółka z o.o., członek Śląskiego Centrum Etyki Biznesu i Zrównoważonego Rozwoju):

TEMAT: Etyczny lider sektora „makro” – wyzwania i możliwości (perspektywa własnych doświadczeń).

 

„Etyczny lider korporacyjny” – to stwierdzenie wciąż budzi sceptycyzm i niedowierzanie. Faktem jest, że w dużych korporacjach istnieje spore ryzyko zachowań (możliwości i pokusa) o charakterze manipulacyjnym. Faktem jest również, iż prawdziwy lider rozumie, że największym kapitałem każdej firmy jest człowiek i odpowiednia kultura organizacyjna działająca w duchu poszanowania praw człowieka. W wystąpieniu będę starał się przekonać, iż zarządzając ludźmi w firmach o dużym kapitale jest jak najbardziej możliwe, a przede wszystkim opłacalne, stosowanie zasad CSR wynikających z humanistycznego podejścia do człowieka. Podczas wystąpienia poruszone zostaną następujące kwestie: poszanowanie potrzeb podwładnych,  zrównoważone podejście do dobra jednostki i firmy przy uwzględnieniu uwarunkowań otoczenia organizacji, trudne sytuacje w zarządzaniu ludźmi jako wyzwania dla menedżera.

 

Referat 3

godzina:

18:00-18:15

Maria Wojtas-Klima (Dyrektor Operacyjny, Sevitel Spółka z o.o., Wiceprezes Śląskiego Centrum Etyki Biznesu i Zrównoważonego Rozwoju):


TEMAT: Realia stosowania CSR - korzyści i zagrożenia na przykładzie przedsiębiorstwa
z grupy MSP.

 

Wdrożenie zasad CSR w przedsiębiorstwie niesie za sobą szereg korzyści zarówno po stronie firmy, pracowników jak i społeczności lokalnej. Niewątpliwie zasady jakim rządzi się CSR wpływają na udoskonalanie jakości zarządzania - co przyczynia się do poprawy wydajności ekonomicznej na gruncie zwiększenia sprzedaży, pozyskanie nowych rynków, zwiększenie zysku, a także zintensyfikowanie inwestycji w szkolenia pracowników oraz zwiększenie poziomu płac. To wszystko przekłada się na motywację pracowników, ich satysfakcję z pracy, zwiększenie bezpieczeństwa pracy. Polskie statystyki mówiące o znikomej ilości przedsiębiorstw stosujących zasady społecznej odpowiedzialności biznesu skłaniają do przemyśleń nad barierami jakie stawia rzeczywistość funkcjonowania firm  w biznesie.

W swoim wystąpieniu pragnę poruszyć temat przyczyn tak małego zainteresowania polskich przedsiębiorstw tematyką CSR oraz przedstawić propozycje możliwych zachęt dla zarządzających do ich stosowania.

 

Referat 4

godzina:

18:25-18:40

Violetta Stelmach (właścicielka mikroprzedsiębiorstwa, członek komisji rewizyjnej Śląskiego Centrum Etyki Biznesu i Zrównoważonego Rozwoju):


TEMAT: Marka osobista jako nierozłączny element etyki w biznesie na przykładzie jednoosobowej działalności gospodarczej.

 

W referacie poruszone zostaną zagadnienia przestrzegania podstawowych ludzkich wartości, takich jak uprzejmość, konstruktywne działanie, uczciwość i sumienność w kontekście wieloletniego doświadczenia mikroprzedsiębiorcy. Kierowanie się zdrową oceną sytuacji
i wykorzystanie zasady robienia tego, co właściwe to propozycja do dyskusji.

 

 

Zgłoszenia proszę kierować do przedstawiciela RIG w Katowicach, dane kontaktowe:

 

Mirosław RUS

Zespół ds. Samorządowych i Realizacji Kluczowych Przedsięwzięć

 

Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach

ul. Opolska 15

40-084 Katowice

tel. 32 35 111 97

fax 32 35 111 85

e-mail: mrus@rig.katowice.pl

Skróty

Biuletyn Informacji Publicznej
Copyright © 2001-2024
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wszelkie prawa zastrzeżone.