Zmiany w świadczeniu usług drogą elektroniczną

Rozpatrzenie informacji o świadczeniu usług drogą elektroniczną ze szczególnym uwzględnieniem otoczenia prawnego – stanu obecnego i proponowanych zmian, było jednym z głównych punktów posiedzenia Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii Sejmu RP. Sesja odbyła się 24 lipca.

Jasne, jednolite zasady zgłaszania i uniemożliwiania dostępu do bezprawnych danych (w tym m.in. naruszających prawa autorskie), a także doprecyzowanie zasad odpowiedzialności dla firm świadczących usługi odesłań do linków – to najważniejsze zapisy nowelizacji ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Debata nad tą ustawą jest częścią szerszej debaty o tym, jak budować nowoczesne społeczeństwo otwarte na cyfrowe zmiany. Po przyjęciu przez rząd projekt trafi do notyfikacji w Komisji Europejskiej, a potem do parlamentu.

Ustawa i zgodna z dyrektywą unijną nowelizacja dotyczą wyłącznie podmiotów mających siedzibę w Polsce. Tworzą warunki dla polskich przedsiębiorstw i innowacyjności w naszym kraju, nie mają natomiast wpływu na zachowania podmiotów zarejestrowanych w innych krajach (nawet jeśli świadczą one usługi na terenie Polski).

Ustawa dotyczy zasad świadczenia usług drogą elektroniczną, np. dostępu, hostingu. O tym, że zakazane jest  zamieszczanie treści łamiących prawo, w tym prawo autorskie, decydują inne przepisy. Nowelizacja wprowadza jednak mechanizm szybkiego reagowania na pojawianie się bezprawnych treści (tzw. „notice and take down”). Procedura ta polega na zgłaszaniu i uniemożliwianiu dostępu do bezprawnych danych lub do informacji pozwalających na zlokalizowanie bezprawnych danych.

Nowelizacja przewiduje również zmiany, które maja być korzystne zarówno dla dostawców, jak i korzystających z usług elektronicznych. Doprecyzowane także będą te przepisy ustawy, których stosowanie nastręczało problemów w praktyce świadczenia usług drogą elektroniczną.

 

Projekt nowelizacji dąży do uwzględnienia potrzeb osób niepełnosprawnych. Dostawcy usług elektronicznych powinni, w miarę możliwości, stosować się do standardów WCAG 2.0 (od czerwca 2015 r. będą one też obowiązkowe dla serwisów publicznych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów o Krajowych Ramach Interoperacyjności).

Więcej

Skróty

Biuletyn Informacji Publicznej
Copyright © 2001-2024
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wszelkie prawa zastrzeżone.